راه‌های افزایش رتبه سایت دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی وبومتریکس

webometrics

برای افزایش رتبه در وبومتریکس می‌بایست شاخص‌های چهار گانه را مورد توجه قرار داد. تولید محتوای روزآمد و کارا در وب سایت بهترین راه حل خواهد بود.
هرچند ظاهراً تمامی معیارهای رتبه‌بندی وبومتریک به محتوای موجود در وب‌سایت‌ها بستگی دارد لیکن با توجه به اینکه ابزار مورد استفاده رتبه‌بندی وبومتریک (Webometrics) برای بررسی میزان، نوع و حجم اطلاعات موجود در وب‌سایت‌ها، موتورهای جستجو (Search Engine) هستند لذا وضعیت وب‌سایت در موتور‌های جستجو معیار بسیار مهمی است. بهبود وضعیت یک وب سایت در موتور جستجو به معنی بهتر، کاملتر و سریعتر دیده شدن وب سایت توسط ربات‌های جستجو گر و در نتیجه بالاتر آمدن وب‌سایت در جستجو‌ها و در نهایت بازدید بیشتر از وب‌سایت است. رتبه‌بندی وبومتریک (Webometrics) یکی از معیارهای اصلی خود را وضعیت و تعداد صفحات Index شده توسط موتورهای جستجو قرار داده و لذا این فاکتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر یک از موتورهای جستجو معیارها و فرمولهای خاص خود را برای ارزیابی وب سایتها دارند که معمولا فاکتورهای دقیق و الگوریتم رتبه‌بندی را بصورت محرمانه نزد خود نگهداری می‌کنند و در اختیار سایرین قرار نمی دهند لیکن بسیاری از فاکتورهایی که مورد توجه موتورهای جستجو هستند شناخته شده‌اند و مدیران وب سایت‌های حرفه‌ای تلاش می کنند همه آن‌ها را به بهترین وجه در وب‌سایت خود اعمال کنند. بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت معماران عصر ارتباط، وب‌سایت دانشگاههای معتبر خارجی به میزان بسیار زیادی به فاکتورهای مورد توجه موتورهای جستجو اهمیت داده و و وب‌سایت‌ها و پرتال‌های خود را بر آن اساس بهینه‌سازی کرده‌اند.
بسیاری از این فاکتورهای بهینه‌سازی در موتورهای جستجو (SEO) مربوط به محتوا و چگونگی تعریف اطلاعات در بخش‌های مختلف وب سایت و برخی دیگر نیز بیشتر به ساختار فنی وب سایت مربوط است و می‌توان ساختار فنی را به گونه‌ای طراحی کرد که شاخص‌های مورد نظر به خوبی در آن‌ها لحاظ شود.
تعیین کلیدواژه‌ها و بهینه‌سازی برای موتور جستجو: ساز و کاری هوشمند که امکان تشخیص و انتخاب کلیدواژه‌های مطلب علمی / خبری / مقاله‌ای را بدون نیاز به نیروی انسانی ، فراهم می‌آورد و با بکارگیری آخرین تکنیک، رتبه صفحات این کلیدواژه‌ها را در موتورهای جستجو به شدت بهینه سازی می‌کند طوری که می‌توانید مطمئن باشید اگر در موضوعی یا عبارتی به انتشار مطلب علمی / خبر / مقاله در سایت خود پرداختید، هر کسی عبارت یا موضوع مورد نظر را در گوگل یا دیگر جستجوگرها جستجو نمود در صفحه اول و جزء ده نتیجه اول صفحه‌ای از صفحات سایت شما را خواهد دید که حاوی آن مطلب علمی / خبر / مقاله باشد. از آنجا که هدف از راه اندازی هر پرتال دانشگاهی ، اطلاع رسانی و رسیدن به بازدید حداکثری است، این ویژگی متضمن موفقیت سایت دانشگاهی در نیل به این هدف اساسی خواهد بود.
این رتبه‌بندی هر ساله در دی‌ماه و تیرماه به روز می‌شود و یک مقیاس وبی برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فراهم می‌آورد ومیزان فعالیت علمی وب‌گاه‌های آموزشی را بصورت دوره‌ای نشان می‌دهد..

این داستان ادامه دارد

واحد آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه

دانلود فایل : webometrics